Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Unilux maakt zich sterk voor behoud van de bij, buiten in de natuur.

Duits onderzoek wees uit dat in dertig jaar 76 procent van de insecten verdween. Met alle dramatische gevolgen van dien. Neem de weidevogels. Hun jongen eten insecten.  En neem de bodembeestjes. Zij bereiden een vruchtbare grond voor. Ondertussen verdwijnen dan ook de zangvogels zoals de muggen etende boerenzwaluw in groten getalen uit het landschap. Natuurmonumenten, de Rijksoverheid ..er is grote zorg om het behoud van de insecten. En dat moet gehoord worden! “Verbeter de wereld, begin bij jezelf” dacht Unilux, de marktleider in insectenwering.

Unilux lanceerde daarom de boodschap “Unilux loves Insecten” en koppelde dat aan haar producten; deur – en raamhorren van de hoogste kwaliteit.  Met deze boodschap omarmt Unilux initiatieven die zich inzetten voor behoud van insecten en in het bijzonder de Wilde bij. Om de boodschap nog meer kracht bij te zetten landde onlangs met de komst van de lente een wesp in XXL formaat op het dak van de fabriek in Boxtel.Unilux loves Insecten
De Rijksoverheid lanceerde in januari de Nationale Bijenstrategie. Gelukkig krijgen allerlei insectvriendelijke initiatieven lokaal ook steeds meer vorm; bijen tellen in de achtertuin, insectenhotels maken tijdens NL Doet. “Maar als we er nog beter, bij het uitvoeren van onze eigen dagelijkse bezigheden op worden gewezen, dan komt die boodschap ons inziens nog beter aan” aldus CEO Van Loosbroek.

Unilux loves Insecten

“We zijn ons erg bewust van wat er gaande is. vertelt hij. “En dat is niet mis. Zeventig procent van de diersoorten op aarde is insect. Zij zorgen voor de bestuiving van planten en onze voedselgewassen. In een tijd dat steeds meer te simuleren is zijn het toch nog steeds de insecten die planten en dode dieren omzetten in nieuwe voedingstoffen.”  “Als de mens er niet meer is draait de aarde gewoon door. Maar als insecten verdwijnen volgen al snel de meeste amfibieën, reptielen, vogels en zoogdieren.” De landelijke petitie “Red onze insecten” werd reeds door meer dan 100.000 mensen getekend. Unilux is van mening dat alle partijen die zich enigszins druk maken over het milieu zich hier veel bewuster moeten zijn. Zowel op business to business vlak als business to consumer vlak.  “Het komt nog niet voldoende aan, dus verbeter de wereld en begin bij jezelf.. “glimlacht hij. “Onze horren zijn een praktisch voorbeeld waar we mensen een steentje bij kunnen laten dragen aan het behoud van de bij. Iedere dag weer. Je trekt de horren immers dicht, de insecten blijven buiten.”

 “Met goede horren draagt iedere consument bij aan het behoud van insecten. Iedere dag weer!”

“Dat wij deze boodschap via onze producten verder willen uitdragen, is een logische stap  We combineren onze duurzaamheidstrategie en core business met elkaar” aldus Patrick van Loosbroek. “Met meer als 1600 dealers in Nederland kunnen we de boodschap op ieder vlak ook zelf nog verder verkondigen.” “Niet alleen onze dealer maar ook de consument spreken we ermee aan. Zij worden er ook direct mee geconfronteerd. Tijdens warme zomerdagen wil iedereen graag genieten van het mooie weer. Daar hoort gezellig tafelen en heerlijk slapen met de ramen en deuren open uiteraard bij, zonder zoemende bijen en insecten.” “Spuitbussen maar ook muggenstekkers, bevatten schadelijke stoffen en pesticiden die de insecten doden en uitroeien. Daarentegen zorgen raamhorren en hordeuren ervoor dat de insecten niet binnen komen maar juist buiten blijven. Daar waar ze nuttig werk verrichten.” “Zo dragen wij met onze producten een steentje bij aan het behoud van bijen en insecten in de natuur, maar iedereen die er een aanschaft dus ook.”

Unilux loves Insecten“Onze dealers zullen we bewust maken van de problematiek zodat zij het zelf kunnen verkondigen aan hun klanten” vertelt Hanneke Ketelaars, marketingmanager bij Unilux. Maar ook in de communicatie rechtstreeks naar de consument nemen we de boodschap “Frisse lucht binnen, insecten buiten” mee in de vorm van flyers, advertenties en online communicatie waarin we dan extra aandacht vragen voor de insecten problematiek. Daarvoor ontwierpen we ook een herkenbare symboliek. In mei werken we samen met Muggenradar (onderdeel van Buienradar) en zullen we samen een campagne doen op de RTL kanalen. “We zijn daarnaast ook in gesprek met verschillende andere partners om samen nog meer acties uit te zetten, vertelt Hanneke. De Nationale bijentelling  van Nederland Zoemt op 21 en 22 april dagen wij een warm hart toe! Eerder verspreidde we reeds zakjes Biologisch Bijvriendelijk Bloemzaad bij de horren.” “Een tuin vol bloemen en struikjes is precies waar insecten van houden. Maar dan is het fijn als je ze wel buiten weet te houden, voegt zij er lachend aan toe.

 “Unilux werkt zo niet tegen de natuur maar eerder mét de natuur mee.”

In de duurzaamheidstrategie van Unilux zijn tevens carbon footprint, material sourcing uit de directe omgeving en Made in Holland voorzien als belangrijke peilers binnen maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Inmiddels is 90% van het door ons verwerkte aluminium al gerecycled, vertelt Patrick. En we repareren ook alle Unilux horren: dat hoort ook bij een stuk duurzaamheid. We werken daarnaast met een schoon kleurproces en ons wagenpark is hybride of elektrisch. Verantwoord ondernemen is verantwoord werken.  En zo werken we dus niet tegen de natuur maar eerder mét de natuur.


Unilux steunt het project I love Beeing.
I Love Beeing is een initiatief om het aantal bijen wereldwijd toe te laten nemen.

Doelstellingen van I Love Beeing zijn:
100 MILJOEN mensen bewust maken van de problematiek
25 MILJOEN mensen betrekken bij het bevorderen van het welzijn van bijen
15 MILJOEN hectare bijvriendelijke leefomgeving aanplanten, genoeg voor 25 miljoen bijenkolonies
Toename van het aantal biologische imkers van 5% naar 30%

Infographic: Infographic Unilux-Bijen

o